Sportowa elegancja – nowe Audi A5 i S5 Coupé

nowe Audi A5 i S5 Coupé

W roku 2007, modelem A5, Audi zrewolucjonizowało swoją klasę średnią. Koncern z Ingolstadt stworzył wówczas stylistyczne dzieło sztuki, które zyskało fanów na całym świecie. Po dziewięciu latach nadszedł czas na pokazanie kolejnej generacji tego samochodu. Można ją określić dwoma terminami: wyostrzony wygląd i zaawansowana technika we wszystkich obszarach. Nowa generacja Audi A5 Coupé jest atletyczna, sportowa i elegancka. Stylistyka idzie tu w parze z dopracowaną aerodynamiką. Pod „skórą” nowego A5 znajdziemy zupełnie przeprojektowane podwozie, mocne jednostki napędowe oraz innowacyjne rozwiązania z obszaru systemów infotainment i systemów wsparcia kierowcy.

Jak stylistyczne dzieło sztuki można uczynić jeszcze piękniejszym? Pytanie to przez lata nurtowało stylistów Audi. Wynik ich prac całkowicie spełnia oczekiwania: nowe Audi A5 Coupé wygląda nowocześnie, świeżo i drapieżnie. Równocześnie jest wierne genom czterech pierścieni i w swej nowej wersji kontynuuje sportowo-elegancki charakter marki z Ingolstadt. Najlepszym tego przykładem jest obecna już w poprzednim modelu wyrazista, obecnie trójwymiarowa, linia ramion w formie fali. Precyzyjnie biegnąc nad wnękami wszystkich czterech kół, podkreśla w tych miejscach wytłoczenia błotników, jasno dając do zrozumienia, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro.

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Doskonale wyważone proporcje z długą maską silnika, zwiększonym rozstawem osi i krótkimi zwisami, podkreślają sportowego ducha nowego A5 Coupé. Plastycznie uformowana, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, jest wyraźnie bardziej płaska i szersza niż u poprzednika. Diodowe światła tylne i opcjonalne reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania z przodu, również w nocy podkreślają zaawansowaną technikę Audi.

Jednostki napędowe

Na początek, nowe Audi A5 Coupé będzie wyposażane w jeden z sześciu silników, wśród których znajdują się trzy jednostki TFSI i trzy jednostki TDI. Ich moc znacznie wzrosła i mieści się w przedziale od 110 kW (150 KM) do 200 kW (286 KM). W porównaniu do modelu poprzedniego, moc zwiększyła się nawet o 17 procent, a spalanie spadło nawet o 22 procent. Wszystkie jednostki, a zwłaszcza dwa sześciocylindrowe silniki 3.0 TDI, łączą wysoką wydajność ze sportowym generowaniem mocy i wysoką kulturą pracy.

Dzięki nowej jednostce napędowej 3.0 TFSI, Audi S5 Coupé jest teraz klasą samą w sobie. Turbodoładowany silnik V6 może pochwalić się sportowymi osiągami, ale też wysoką efektywnością. Z pojemności skokowej 2995 cm3, sześciocylindrowy motor „wyciska” moc 260 kW (354 KM), o 15 kW (15 KM) większą niż wcześniejsza wersja modelu.

Układ przeniesienia napędu

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Do każdego silnika nowego Audi A5 Coupé dopasowano odpowiedni układ przeniesienia mocy. Manualna skrzynia biegów i siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, występują w połączeniu z silnikami czterocylindrowymi oraz z jednostką 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM) zarówno z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła. Ośmiobiegowa automatyczna przekładnia tiptronic zarezerwowana jest dla topowej wersji silnika wysokoprężnego o mocy 210 kW (286 KM) oraz dla silnika modelu S5. Obu tym jednostkom towarzyszy standardowo stały napęd na cztery koła quattro. Na życzenie, Audi dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, zapewniający jeszcze większą dynamikę i precyzję prowadzenia.

Po raz pierwszy można wybrać nowy, stały napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Montowany jest w połączeniu z czterocylindrową jednostką TFSI i z silnikami TDI z manualną skrzynią biegów. Zorientowany na wydajność napęd, nie daje żadnej odczuwalnej różnicy w trakcji i w dynamice jazdy.

Podwozie

Nowe podwozie Audi A5 Coupé jest niewątpliwie jedną z jego najmocniejszych stron. Gwarantuje optymalny komfort kierowcy oraz świetne prowadzenie. Dzięki niemu, A5 równie dobrze radzi sobie na wąskich, krętych drogach górskich, co na autostradzie. Opcjonalnie, Audi oferuje podwozie z układem kontroli zawieszenia zintegrowanym z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może określić podstawową charakterystykę pracy systemu, wybierając jeden z kilku stopni jego pracy.

Nowym rozwiązaniem jest również elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Jego efektywne działanie zależy od prędkości w danej chwili i zapewnia precyzyjną odpowiedź zwrotną. Opcjonalnie, na pokładzie Audi A5 znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu koła kierownicy.

Karoseria

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

W porównaniu do poprzednika, nowe Audi A5 Coupé wyraźnie zyskało na wydajności. Duży w tym udział ma zmniejszony ciężar własny i zaawansowana aerodynamika. Inżynierowie zredukowali wagę auta aż o 60 kg. Dzięki inteligentnemu połączeniu użytych materiałów i zastosowanej tu koncepcji lekkiej konstrukcji, karoseria należy do najlżejszych wśród konkurentów w tej klasie. Współczynnik oporu powietrza cw 0,25, pozwala Audi A5 Coupé plasować się na czele całego segmentu pod względem aerodynamiki.

Wnętrze

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Zwiększone wymiary i wydłużony rozstaw osi przekładają się na wielkość wnętrza pojazdu. Zarówno kierowca, jak i pasażer na przednim siedzeniu, mają do dyspozycji dużo miejsca. Pozioma architektura tablicy rozdzielczej i długie, poziome pasmo nawiewów, dają poczucie dużej przestrzeni. Nienaganna jakość wykończenia wnętrza, to znak rozpoznawczy Audi. Wysokiej jakości materiały w najróżniejszych kolorach, zapewniają wyjątkową atmosferę i podkreślają, że ten model klasy średniej należy do segmentu premium. Na życzenie, wnętrze rozświetlić może system oświetlenia Ambiente, w którym natężenie i barwa światła regulowane są w trzydziestu różnych odcieniach. Również jeżeli rozpatrujemy aeroakustykę, nowe Audi A5 Coupé ustanawia nowe standardy w tym segmencie aut. Komfort akustyczny jest w nim prawie taki, jak w modelach klasy wyższej.

Bagażnik ma pojemność 465 litrów, czyli o dziesięć litrów więcej niż u poprzednika. Tylne siedzenie może być dzielone w stosunku 40:20:40, a dzięki dźwigni w bagażniku, można je łatwo składać i rozkładać. Na życzenie, dla dwudrzwiowego Coupé, Audi dostarczyć może układ sterowania gestami, umożliwiający otwieranie pokrywy bagażnika ruchem stopy. Opcjonalny hak holowniczy wysuwa się elektrycznie po naciśnięciu przycisku.

Wskaźniki i obsługa

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Opcjonalnie, nowe Audi A5 Coupé może być wyposażone w Audi virtual cockpit z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczości 1440 na 540 pixeli. W połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus z monitorem o przekątnej 8,3 cala umieszczonym na konsoli środkowej, tworzy on centralną jednostkę informacyjną. Sercem terminala MMI jest okrągły regulator obrotowo-przyciskowy. Na jego powierzchni umieszczono dotykowy touchpad. Pole to służy do wprowadzania znaków, a także przetwarza złożone ruchy palców – kierowca może w ten sposób powiększać i pomniejszać mapy. Cała logika obsługi MMI przypomina logikę obsługi współczesnego smartfona, umożliwiając m.in. inteligentne wyszukiwanie dowolnych fraz tekstu. Nowy system sterowania naturalnym głosem przetwarza też polecenia z języka potocznego – na przykład: „Chcę zadzwonić do Piotra.”

Systemy Infotainment i Audi connect

Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, w samochodzie możliwe jest wygenerowanie dostępu do internetu za pomocą punktu dostępu Wi-Fi hotspot. Pasażerowie mogą w ten sposób podłączyć do pojazdu nawet osiem mobilnych urządzeń i do woli surfować i mailować.

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Nowe A5 można też opcjonalnie wyposażyć w pakiet Audi Connect safety & service. Obejmuje on funkcje takie jak: telefon alarmowy w razie wypadku, zawiadomienie online o usterce, ustalenie terminu wizyty w serwisie Audi, a także funkcje zdalnego sterowania, do wykorzystania na wyposażonych w aplikację MMI connect App smartfonach, smartwatchach lub – w połączeniu z Apple TV czwartej generacji – przy pomocy telewizora. Funkcje te obejmują m.in. zamykanie i otwieranie pojazdu, sprawdzenie gdzie samochód jest zaparkowany i sprawdzanie statusu auta.

Na życzenie, używając interfejsu Audi smartphone interface, z pomocą Apple Car Play lub Android Auto, do systemu samochodu przenieść można znajome środowisko własnego smartfona. Opcjonalny element wyposażenia, Audi phone box zamontowany w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo łączy mobilny telefon z anteną samochodową wykorzystując do tego standard komunikacji bliskiego zasięgu, a także, również bezprzewodowo, indukcyjnie ładuje telefon zgodnie z wymaganiami standardu Qi. Wymagający fani doznań muzycznych na najwyższym poziomie, mogą zamówić opcjonalny system Hi-Fi Bang & Olufsen Sound System z nowatorskim odtwarzaniem dźwiękiem w trybie 3D.

Systemy wsparcia kierowcy

Inteligentne połączenie różnych rozwiązań technicznych zwiększa bezpieczeństwo, komfort i wydajność nowego Audi A5 Coupé. Równocześnie Audi czyni kolejny duży krok w stronę autonomicznej jazdy. Szeroki wybór innowacyjnych systemów wsparcia kierowcy ustanawia nowe standardy w tym segmencie pojazdów. W porównaniu do modelu poprzedniego, prawie wszystkie z nich stworzono od nowa lub znacznie zmodernizowano.

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Asystent wydajności pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo, aktywny asystent Audi active lane assist ułatwia utrzymanie samochodu na obranym pasie ruchu, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go z asystentem jazdy w korkach, odciąża go podczas wolnej jazdy w korku. Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense to nowości, które pełnią ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. Dopełnieniem oferty jest działająca w oparciu o obrazy z kamery funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

W porównaniu z poprzednim modelem seryjne wyposażenie Audi A5 jest o wiele bogatsze. Obejmuje m. in. reflektory ksenonowe ze światłami diodowymi do jazdy w dzień i diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie wnętrza, Audi MMI Radio plus z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej siedmiu cali, Bluetooth i funkcję ładowania przez wejście USB, trójramienną wielofunkcyjną kierownicę (w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i z manetkami), system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz funkcję ostrzegania i hamowania awaryjnego Audi pre sense city.

Nowe linie wyposażenia gwarantują wiele możliwości indywidualizacji – zarówno wnętrza, jak i wyglądu zewnętrznego. Obok modelu bazowego dostępna jest linia stylistyczna „Sport”. Ponadto ekskluzywną możliwość indywidualizacji, zwłaszcza wnętrza, daje pakiet sportowy S line. Dodatkowo wyjątkowy, dynamiczny wygląd zewnętrzny samochodu zapewnić sobie można zamawiając pakiet zewnętrzny S line.

Audi S5 Coupé

Sprint od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Nowe Audi S5 Coupé łączy pełną emocji elegancję z osiągami samochodu sportowego. Jego nowy silnik V6 turbo generuje moc 260 kW (354 KM) i zadowala się jedynie 7,3 litra paliwa na 100 km. Dynamiczne rysy zewnętrzne modelu S5 i charakterystyczne dla niego detale linii S we wnętrzu, podkreślają ekskluzywny charakter dwudrzwiowego, sportowego coupé.

Na pierwszy rzut oka
Nowe Audi A5 i Audi S5

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

Stylistyka zewnętrzna
– Sportowa elegancja: jeszcze doskonalsze arcydzieło stylistyki
– Proporcje pełne emocji i sportowego ducha
– Sportowo-atletyczny, typowy dla coupé przód, z szeroką, płaską, pojedynczo obramowaną osłoną chłodnicy Singleframe
– Maska o kształcie typu power dome
– Ostra i precyzyjna, falowana linia ramion podkreśla rzeźbę pojazdu z napędem quattro
– Reflektory o wyrafinowanych konturach, opcjonalnie reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania
– Eleganckie, trójwymiarowe, diodowe światła tylne i wydłużone światło stopu przy górnej krawędzi tylnej szyby

Silniki
– Nowe jednostki TFSI i TDI o mocy wyższej nawet o 17 procent i o 22 procent niższym zużyciu
– 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM)
– 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM)
– 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM)
– 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM)
– 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM)
– 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM)

Układ przeniesienia napędu
– Manualna skrzynia biegów, S tronic i tiptronic – wszystkie nowej generacji
– W zestawieniu: silnik czterocylindrowy plus przekładnia manualna – nowy, stały napęd na cztery koła quattro o podwyższonej wydajności z techniką ultra
– Opcja dla wariantów z silnikiem 3.0 TDI o mocy 210  kW (286 KM) i dla modelu S5 z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 260 kW (354 KM): stały napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym

Podwozie
– Konstrukcja pięciowahaczowa: jeszcze bardziej dynamiczne i bardziej precyzyjne zawieszenie oraz znacznie podniesiony komfort jazdy
– Przeprojektowane, elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego, zapewniające lepsze reakcje pojazdu i większą precyzję prowadzenia, na życzenie z dynamicznym układem kierowniczym pozwalającym lepiej poczuć pojazd i podnieść komfort jazdy
– System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jako element wyposażenia seryjnego
– Opcjonalne podwozie z systemem kontroli zawieszenia, z wyraźnie zróżnicowanymi poszczególnymi trybami pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
– Audi A5: standardowe zawieszenie z niżej osadzoną karoserią, zawieszenie sportowe i zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji dostępne opcjonalnie
– Audi S5: zawieszenie sportowe, typowe dla modeli S, jako element wyposażenia seryjnego, opcjonalne zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji

Wnętrze

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

– Nowa, pozioma architektura stylistyki; długie, poziome pasmo nawiewów, dające wrażenie jeszcze większej przestrzeni
– Doskonałe wykończenie i optymalna funkcjonalność
– Wysokiej jakości materiały i nowe kolory
– Wnętrze wydłużyło się o 17 mm, więcej przestrzeni w strefie ramion, swoboda w strefie głowy i kolan
– Funkcja masażu pneumatycznego (opcja zarówno dla foteli sportowych, jak i dla foteli standardowych)
– Komfortowa klimatyzacja automatyczna z nowym panelem obsługi
– Największa w tej klasie pojemność bagażnika: 465 litrów; o dziesięć więcej niż w poprzednim modelu
– Rozciągający się na całej powierzchni, otwierany, panoramiczny, szklany dach doskonale oświetlający wnętrze pojazdu – dostępny opcjonalnie
– Na życzenie, ogrzewana szyba przednia i ogrzewana kierownica

Obsługa
– Nowa koncepcja obsługi MMI z funkcją intuicyjnego wyszukiwania tekstowego
– Obsługa również z kierownicy wielofunkcyjnej oraz dodatkowo sterowanie naturalnym głosem
– Na życzenie dostępny Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie, na wprost wzroku kierowcy

Infotainment i Audi connect
– Opcjonalnie dostępny, topowy system infotainment MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, z 8,3-calowym monitorem MMI oraz z bezpłatnym, trzyletnim pakietem usług Audi connect
– Łącze LTE
– Wiele nowych usług pakietu Audi connect, w tym funkcja zdalnej obsługi i kontroli pojazdu za pomocą aplikacji w smartfonie
– Aplikacja Audi MMI connect na smartfony, smartwatche i dla telewizji AppleTV czwartej generacji
– Usługa Audi connect „safety & service”
– Audi smartphone interface łączący smartfony z systemami iOS lub Android, z kolorowym wyświetlaczem Audi MMI (opcja)
– Audi phone box do indukcyjnego ładowania telefonów komórkowych
– Dostępny opcjonalnie system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z innowacyjnym dźwiękiem 3D i z 19 głośnikami, o mocy 755 W

Systemy wsparcia kierowcy
– Kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy: inteligentna współpraca różnych systemów wsparcia kierowcy
– Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go z asystentem jazdy w korkach przy spowolnionym ruchu
– Asystent wydajności pomagający kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2
– Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist
– Inne nowości: asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent skrętu, asystent manewru omijania i pracująca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych
– Systemy bezpieczeństwa: system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu Audi pre sense rear, asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji

Wyposażenie

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

– Bogate wyposażenie seryjne: reflektory ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień, diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie wnętrza, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city i wiele innych elementów
– Opcjonalny, duży panoramiczny szklany dach, który można otworzyć prawie na całej długości
– Sportowe fotele S z funkcją masażu pneumatycznego i z regulowanymi bokami (A5 S line i S5)
– Nowa koncepcja wyposażenia z linią wzorniczą Sport Line, ze zróżnicowaną stylistyką zewnętrzną oraz z pakietami wyposażeniowymi: sportowym S line i zewnętrznym S line

Audi S5 Coupé

nowe Audi A5 i S5 Coupé
nowe Audi A5 i S5 Coupé

– Przekonstruowany silnik 3.0 TFSI łączący osiągi samochodu sportowego i wyraźnie podniesioną wydajność
– Moc 260 kW (354 KM) i moment obrotowy 500 Nm
– Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy
– O pięć procent mniejsze zużycie paliwa przy wyższej mocy: 7,3 litra na 100 km
– 60 kg lżejsze od poprzednika
– Ostre rysy stylistyki zewnętrznej, a we wnętrzu detale charakterystyczne dla modeli S
– Audi virtual cockpit z bardziej sportowym wyglądem charakterystycznym dla modeli S, opcjonalnie z obrotomierzem pośrodku

Leszek Kempiński