Nowa ŠKODA KODIAQ: Zdobywaj nowe tereny

Nowa ŠKODA KODIAQ

ŠKODA KODIAQ o długości 4,70 metra, z nawet trzema rzędami siedzeń i z największą pojemnością bagażnika w swojej klasie jest pierwszym dużym SUV-em czeskiego producenta samochodów. Najnowszy model ŠKODY, mający wszystkie mocne strony marki, pojawi się na początku 2017: z pełną wyrazu stylistyką i nadzwyczaj przestronnym wnętrzem, z praktyczną inteligencją i z nowoczesnymi rozwiązaniami, które zwykle można spotkać tylko w wyższych klasach samochodów. ŠKODA KODIAQ wyznacza początek szeroko zaplanowanej ofensywy SUV-ów ŠKODY.

„Ze ŠKODĄ KODIAQ wkraczamy na nową drogę i pozyskujemy nowe rynki”, wyjaśnia Prezes Zarządu ŠKODY, Bernhard Maier. „Z naszym pierwszym dużym SUV-em zdobywamy nowy segment dla marki i tym samym nowe grupy klientów. Do tego nasza nowość rozszerza paletę modelową ŠKODY o naprawdę duży i silny model, który przez swój koncept i wyrazisty design czyni markę jeszcze bardziej atrakcyjną. Model ten jako pierwsza ŠKODA na życzenie zawsze pozostaje online i tym samym oferuje lepszy komfort, bezpieczeństwo i więcej informacji w czasie rzeczywistym. ŠKODA KODIAQ jest pionierem szeroko zakrojonej ofensywy SUV-ów ŠKODY.”

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

Członek Zarządu ŠKODY ds. Rozwoju, Christian Strube, dodaje: „ŠKODA KODIAQ oferuje wszystkie silne cechy naszej marki: przemyślaną funkcjonalność, wyjątkową przestronność i to wszystko przy wyjątkowym stosunku ceny do jakości. Już tylko opcjonalny trzeci rząd siedzeń i największa pojemność bagażnika czynią nasz nowy SUV idealnym środkiem transportu na każde potrzeby. Także w zakresie funkcji wspomagania kierowcy, urządzeń multimedialno-informacyjnych i łączności ŠKODA KODIAQ dowodzi możliwości ŠKODY: tutaj marka oferuje technikę wyższych klas, wychodząc tym samym na czoło swego segmentu.”

Stylistyka zewnętrzna

ŠKODA KODIAQ jest wszechstronnym samochodem: SUV nadaje się równie dobrze jako reprezentacyjne, biznesowe auto jak i na potrzeby rodziny i wypoczynku – i bez problemu jedzie także dalej tam, gdzie się kończy utwardzona nawierzchnia. Stylistyka, w której marka w segmencie SUV­ów zastosowała swój nowy język designu, odzwierciedla wielostronny charakter modelu: ŠKODA KODIAQ odznacza się wyrazistym współgraniem eleganckiego prowadzenia linii, sportowymi konturami i krzepką sylwetką, dzięki czemu jest indywidualna i łatwo rozpoznawalna.

Wszystkie linie ŠKODY KODIAQ są czyste, precyzyjne i ostro nakreślone – dotyczy to zwłaszcza wyrazistej, silnie podciętej linii bocznej. Na przedzie podwójne linie symbolizują ochronę i siłę. Szeroka, trójwymiarowo ukształtowana atrapa chłodnicy sprawia imponujące wrażenie i nadaje autu silnego charakteru. Płaskie reflektory o klinowym kształcie, płynnie nachodzące na atrapę chłodnicy, nadają ŠKODZIE KODIAQ indywidualny wygląd. Przy tym po dwa umieszczone blisko siebie reflektory tworzą charakterystyczne oblicze o czterech oczach. Reflektory odznaczają się krystaliczną strukturą, która powtarza się także w innych szczegółach, np. lampach tylnych. Główny stylista ŠKODY, Jozef Kabaň, i jego zespół zostali tutaj zainspirowani tradycjami czeskiego kunsztu produkcji kryształów, co jest widoczne także w efektownej grze światła i cienia na silnie skonturowanych powierzchniach SUV-a.

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

W widoku bocznym duży rozstaw osi i krótkie zwisy wskazują na przestronne wnętrze. Nadkola są ukształtowane lekko kanciasto, co stanowi charakterystyczny element stylistyki SUV­a ŠKODY. W lampach tylnych seryjnie zastosowano LED-y, tylne światła pozycyjne mają typowy dla ŠKODY układ „C”. Obie końcówki rur wydechowych są ujęte w plastikową nakładkę i nadają tyłowi sportowy i pełen siły wygląd. Do wyboru jest 14 kolorów lakieru – cztery jednolite i dziesięć metalizowanych. Wygląd zewnętrzny ŠKODY KODIAQ zależy od wersji wyposażenia – model jest dostępny w trzech wersjach: Active, Ambition i Style.

Nadwozie

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

ŠKODA KODIAQ ze swoimi wymiarami plasuje się na górnym krańcu segmentu kompaktów. Ma długość 4.697 mm, szerokość 1.882 mm i wysokość 1.676 mm (z relingiem dachowym), rozstaw osi mierzy 2.791 mm. Model bazuje na modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzeczną zabudową silnika z przodu (MQB) koncernu Volkswagen, w której silniej rolę odgrywa lekka konstrukcja nadwozia. W nadwoziu ultra wytrzymały kręgosłup tworzy struktura z kształtowanych na ciepło stalowych blach. Duży SUV z podstawowym silnikiem TSI i przednim napędem waży w stanie gotowym do jazdy (bez kierowcy) tylko 1.452 kg, z 1.4 TSI i napędem 4×4 waży 1.540 kg.

Wyjątkowa jest także sztywność skrętna, precyzja wykonania, przenoszenie wibracji i bezpieczeństwo podczas zderzenia. Dzięki dopracowaniu aerodynamiki duży SUV ma współczynnik oporu powietrza zaledwie 0,33.

Wnętrze

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

Typowa dla ŠKODY jest przestronność wnętrza: ŠKODA KODIAQ jest tylko cztery centymetry dłuższa od ŠKODY OCTAVII, w segmencie SUV-ów oferuje jednakże nadprzeciętnie duże wnętrze. Przeniesienie podanych wymiarów zewnętrznych na właściwości użytkowe wyjątkowego wnętrza ponownie dowodzi inżynierskich umiejętności marki. Długość wnętrza dużego SUV-a wynosi 1.793 mm, szerokość na wysokości łokci z przodu 1.527 mm i z tyłu 1.510 mm. Wysokość przestrzeni w linii głowy z przodu wynosi 1.059 mm i z tyłu 1.015 mm. Miejsce na kolana z tyłu mierzy do 104 mm.

Także wnętrze dużego SUV-a sprawia wrażenie bezpieczeństwa i wytrzymałości. Wyrazista stylistyka zewnętrzna ma swą kontynuację we wnętrzu: podwójne prowadzenie linii odnajduje się w desce rozdzielczej, jej przód jest ukształtowany trójwymiarowo. Charakterystyczne dla wnętrza są silne pionowe elementy jak na przykład cztery duże wyloty powietrza. Duży ekran dzieli deskę rozdzielczą na dwie równoprawne części dla kierowcy i pasażera.

Typowa dla ŠKODY jest wysoka jakość wykończenia i logiczna, intuicyjnie zrozumiała obsługa. Duże, okrągłe przyrządy wskazówkowe są precyzyjnie i jasno oznaczone. Kierownica jest dostępna w wielu różnych konfiguracjach, także z możliwością podgrzewania. Opcjonalna trójstrefowa klimatyzacja Climatronic, która ma dodatkowy panel obsługowy z tyłu samochodu, jest kolejnym elementem, który zwykle znaleźć można w wyższych klasach samochodów. Elektromechaniczny hamulec postojowy włącza się przyciskiem.

Dla foteli z przodu w ofercie są liczne elementy wyposażenia komfortowego. Fotele te mogą być ogrzewane, przewietrzane i elektrycznie ustawiane wraz z funkcją pamięci położenia. Także kanapa ŠKODY KODIAQ ma bardzo różne możliwości ustawienia: można ją złożyć w stosunku 60:40, seryjnie przesunąć wzdłużnie o 18 cm oraz indywidualnie pochylić segmenty oparcia. Na życzenie samochód może mieć kolejne dwa miejsca siedzące w trzecim rzędzie z tyłu – ŠKODA KODIAQ jest pierwszym siedmiomiejscowym autem ŠKODY.

Alternatywnie do seryjnych obić oferowana jest kombinacja materiału i skóry oraz obicia ze skóry lub Alcantary. Listwy dekoracyjne są dostępne w pięciu wariantach. W ciemności opcjonalne podświetlenie wnętrza ambiente zapewnia indywidualny akcent. Podświetlenie to znajduje się w listwach drzwiowych i umożliwia wybranie jednego z dziesięciu kolorów światła.

Komora bagażnika
Mając bagażnik o pojemności od 720 do 2.065 l (po złożeniu oparć kanapy), ŠKODA KODIAQ oferuje największy bagażnik w tej klasie. Gdy samochód jest wyposażony w fotel pasażera z kładzionym oparciem, do SUV-a można włożyć przedmioty o długości do 2,90 m. Opcjonalnie dostępna jest elektryczna pokrywa bagażnika, którą można – jako kolejne wyposażenie dodatkowe – otworzyć lub zamknąć ruchem stopy oraz przyciskiem w kabinie. ŠKODA KODIAQ z kombinacją napędu TDI/DSG/4×4 może ciągnąć przyczepę o masie do 2,5 tony. Do tego można zamówić elektrycznie zwalniany odchylany zaczep holowniczy.

Wyposażenie

O tym, że ŠKODA za cenę zakupu zawsze oferuje nieco więcej auta, świadczą także w ŠKODZIE KODIAQ dostępne detale „Simply Clever” – praktyczne i komfortowe rozwiązania codziennego użytku, które są typowe dla marki. Należy do nich na przykład ochrona krawędzi drzwi: przy otwieraniu drzwi pod działaniem sprężyny wyskakuje listwa ochronna i nie dopuszcza, by twarda metalowa krawędź drzwi uderzała o ścianę garażu lub w stojące obok auto. Przy zamykaniu drzwi listwa się z powrotem chowa. To rozwiązanie „Simply-Clever” zapobiega rysom i wgnieceniom własnego samochodu jak i sąsiedniego. Na życzenie, także pierwszy raz w ŠKODZIE, na pokładzie jest elektryczne zabezpieczenie dla dzieci drzwi z tyłu, polepszone prowadzenie rozmów wewnątrz samochodu oraz zagłówki umożliwiające spanie. W sumie ŠKODA KODIAQ oferuje ponad 30 rozwiązań „Simply Clever”, w tym siedem nowych.

Funkcje i układy wspomagania kierowcy

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

ŠKODA wysyła na drogę swój duży SUV z bogatą paletą funkcji i układów asystenckich
– wiele z nich było dotąd znanych jedynie z wyższych klas samochodów. Niektóre funkcje występują seryjnie, inne są dostępne na życzenie pojedynczo lub w pakietach.

Nowością w portfolio jest asystent manewrowania przyczepą: gdy ŠKODA KODIAQ ciągnie przyczepę, podczas powolnego cofania funkcja przejmuje kierowanie. Kolejna nowa funkcja podczas cofania zahamuje samochód, gdy tylko za autem zostanie rozpoznana przeszkoda. Funkcja ta wykorzystuje rozszerzone możliwości tylnych czujników parkowania.

Także nowością w marce jest funkcja widoku otoczenia, Area View: dzięki szerokokątnym obiektywom w kamerach obserwujących otoczenie, które się znajdują z przodu i z tyłu samochodu oraz w lusterkach zewnętrznych ŠKODY KODIAQ, na ekranie urządzenia multimedialno-informacyjnego pokazywane są wielostronne widoki bezpośredniego otoczenia auta. Wśród nich jest wirtualny widok z góry i 180-stopniowe widoki obszarów z przodu i z tyłu. Dzięki temu łatwiejsza staje się jazda w sytuacjach z ograniczoną widocznością lub w trudnym terenie.

Seryjna funkcja nadzoru odstępu z awaryjnym hamowaniem podczas jazdy miejskiej, Front Assist, wykorzystująca radar, potrafi rozpoznać niebezpieczne sytuacje, które grożą kolizją z przechodniem lub innym samochodem z przodu. Gdy trzeba, funkcja ta ostrzega kierowcę i w razie potrzeby rozpoczyna częściowe lub pełne hamowanie. Funkcja awaryjnego hamowania podczas jazdy miejskiej jest czynna do 34 km/h. Funkcję Front Assist uzupełnia opcjonalnie dostępna predykcyjna ochrona pieszych.

Także aktywny tempomat (ACC) wykorzystuje radar do swego działania i umożliwia utrzymanie zadanej prędkości jazdy i nastawionego odstępu ŠKODY KODIAQ od poprzedzającego pojazdu. Asystent pasa ruchu, Lane Assist, pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu, wykrywanie pojazdów w martwej strefie, Blind Spot Detect, zwiększa bezpieczeństwo zmiany pasa ruchu, wspomaganie wyjazdu z parkingu, Rear Traffic Alert, pomaga wyjechać tyłem z miejsca parkowania. Gdy samochód jest wyposażony w Lane Assist oraz ACC i skrzynię biegów DSG, dochodzi do tego jeszcze funkcja wspomagania jazdy w korku, Traffic Jam Assist. Utrzymuje ona prędkość, jaką mają pojazdy w utykającym ruchu i hamuje samochód, gdy inne stają. Przy tym funkcja asystenta pasa ruchu utrzymuje samochód na swoim pasie ruchu do prędkości 65 km/h.

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

Funkcja wykrywania zmęczenia, Driver Alert, rozpoznaje objawy zmęczenia kierowcy i zaleca mu wówczas zrobienie przerwy. Funkcja nadzoru kierowania samochodem, Emergency Assist, także tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów DSG, jest kolejną funkcją łączącą działanie tempomatu ACC i asystenta pasa ruchu, Lane Assist. Gdy kierowca staje się niezdolny do jazdy, na przykład zasłabnie, funkcja potrafi sama zatrzymać duży SUV. Funkcja ochrony jadących, Crew Protect Assist, dostępna w dwóch wariantach, w razie zagrożenia wypadkiem automatycznie zamyka okna i dach przesuwny oraz napina pasy bezpieczeństwa. Gdy dojdzie do zderzenia, seryjna funkcja hamulca antykolizyjnego zapobiega niekontrolowanemu dalszemu poruszaniu się ŠKODY KODIAQ. Wykorzystująca kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych, Travel Assist, na ekranie zestawu wskaźników i urządzenia multimedialno-informacyjnego pokazuje ograniczenia prędkości jazdy i inne znaki drogowe.

ŠKODA Connect 

Rozwiązania urządzeń multimedialno-informacyjnych i łączności ze światem dużego SUV­a ŠKODY stanowią przykład, jak SUV zawsze może pozostawać połączony online ze światem. Patrząca w przyszłość i nowoczesna mobilna łączność online ŠKODY przedstawia nowy wymiar w nawigacji, informacji i rozrywce. Jednocześnie funkcje z zakresu ŠKODA Connect pomagają w połączeniu się z samochodem i niesieniu pomocy.

ŠKODA Connect zawiera dwie kategorie: funkcje Infotainment Online zapewniają większą ilość informacji i lepszą nawigację w czasie rzeczywistym. Care Connect umożliwia zdalne połączenie z samochodem oraz udzielanie pomocy.

Funkcja Google Earth (dostępna dla urządzenia MIB Columbus, w ramach Infotainment Online) osadza wybraną trasę w topograficznych widokach terenu Google, Google Street View (dostępna dla urządzenia MIB Columbus) pokazuje widoki ulicy docelowego adresu. Pakiet informacyjny uzupełnia aktualizacja map, informacja o cenach paliwa, miejscach parkingowych, wiadomości online, prognoza pogody i informacja o punktach użytecznych, My Points of Interest. Infotainment Online jest aktywne przez rok od zakupu samochodu, po czym można je odpłatnie odnowić.

Wśród funkcji Care Connect najważniejszy jest telefon alarmowy po wypadku. Tak zwany Emergency Call (eCall), łączy się z centrum ratunkowym, gdy zostanie wyzwolony element układu poduszek bezpieczeństwa. Seryjnie należy on do zakresu funkcji Care Connect. W uzupełnieniu do tego występuje funkcja powiadamiania o lżejszych wypadkach oraz możliwość wezwania pomocy w razie awarii. Do zakresu Care Connect należy także aktywny serwis, Proactive Service. Po uaktywnieniu go, w odpowiednim czasie, gdy przypadnie termin przeglądu samochodu, wszystkie potrzebne dane zostaną wysłane do Autoryzowanego Serwisu ŠKODY. Kolejną funkcją Care Connect jest zdalny dostęp, Remote Access.

ŠKODA oferuje teraz także nową aplikację mobilną, ŠKODA Connect App, która umożliwia dalsze funkcje. Na przykład smartfon może alarmować właściciela, gdy jego auto przez innego kierowcę będzie użytkowane w sposób, na który on nie pozwala – za szybko lub poza określonym obszarem. Trasę zaplanowaną w domu można za pomocą tej aplikacji przegrać do nawigacji w samochodzie. Dalszą funkcją z zakresu łączności jest aplikacja Connected Car. Łączy ona funkcje SmartLink i SmartGate w jedną wielostronną całość, która może służyć do przenoszenia danych o pracy samochodu.

Urządzenia multimedialno-informacyjne – urządzenia infotainment

Urządzenia infotainment w ŠKODZIE KODIAQ reprezentują najnowszy stan techniki. Pracują szybko, oferują nowoczesne funkcje i interfejsy, mają pojemnościowe ekrany dotykowe, które wyglądają jakby były szklane – reagują już na lekkie dotknięcie palcem a nie dopiero na wyraźny nacisk. Podstawowe funkcje można łatwo obsługiwać zwykłymi przyciskami i pokrętłami.

Nowa ŠKODA KODIAQ
Nowa ŠKODA KODIAQ

Urządzenie infotainment Swing z 6,5-calowym ekranem jest montowane seryjnie. Można je uzupełnić o łączność Bluetooth do połączenia ze smartfonem i o funkcję ŠKODA SmartLink. SmartLink spełnia standard MirrorLinkTM, a dodatkowo także Apple CarPlay i Android Auto, które obecnie są niedostępne na polskim rynku z uwagi na ograniczenia producentów. Gdy użytkownik podłączy swój telefon do gniazda USB, na ekranie urządzenia infotainment pojawia się odpowiednie środowisko funkcji SmartLink.

Opcjonalnie dostępne urządzenie infotainment Bolero ma wysokiej rozdzielczości 8,0­calowy ekran dotykowy oraz funkcję interkomu (In-Car-Communication – ICC). Funkcja ta polepsza możliwość prowadzenia rozmów wewnątrz samochodu – mikrofon urządzenia głośnomówiącego odbiera mowę kierowcy i przesyła ją do głośników z tyłu samochodu.

Urządzenie infotainment Amundsen rozszerza możliwości urządzenia Bolero o funkcje nawigacji i o specjalny sposób wyświetlania obrazu otoczenia podczas jazdy w terenie czy też na ciasnych parkingach. W najwyższej klasy urządzeniu infotainment, układzie nawigacji Columbus, dochodzi do tego pamięć flash 64 GB i napęd DVD. Opcjonalnie dostępny moduł LTE z dużą szybkością łączy ŠKODĘ KODIAQ online. Za pośrednictwem hotspotu WLAN (opcja) jadący samochodem mogą za pomocą swoich telefonów lub urządzeń przenośnych dowolnie surfować, mailować, słuchać muzyki i oglądać filmy online.

Atrakcyjne dodatkowe elementy dopełniają oferty wyposażenia ŠKODY KODIAQ:

schowek na telefon, Phonebox, zgodnie ze standardem Qi indukcyjnie ładuje smartfon i łączy go z anteną samochodu – obie funkcje są bezprzewodowe. W skład zestawu dźwiękowego Canton wchodzi dziesięć głośników i subwoofer; ma on łączną moc 575 W.

Opcjonalnie ŠKODA KODIAQ może być wyposażona w uchwyty na tablet, które się osadza na wspornikach zagłówków foteli. Dodatkowe urządzenia elektryczne można zasilać z opcjonalnego gniazda 230 V lub gniazda USB z tyłu.

Silniki

Na początku sprzedaży ŠKODY KODIAQ paletę silników tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Silniki te mają pojemność skokową 1,4 i 2,0 litry, rozpiętość mocy sięga od 92 kW (125 KM) do 140 kW (190 KM). Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich silnikach funkcja Start-Stop, odzysk energii hamowania i wysokosprawna regulacja temperatury zapewniają małe zużycie paliwa mimo dużej mocy jednostkowej.

Silnik 2,0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm. W wersji o większej mocy osiąga 140 kW (190 KM) i 400 Nm. Podstawowy TDI zużywa na 100 km średnio 5,0 litrów oleju napędowego (131 g CO2/km). Mocniejszy diesel rozpędza duży SUV od zera do 100 km/h w 8,6 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.

Paletę silników benzynowych tworzą dwa 1,4 TSI i jeden 2,0 TSI. Kompaktowy czterocylindrowiec w podstawowej wersji rozwija moc 92 kW (125 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Jego zużycie paliwa według NEFZ wynosi 6,0 litrów na 100 km, co odpowiada emisji CO2 140 g/km. W silniejszej wersji silnik 1,4 TSI osiąga 110 kW (150 KM) i 250 Nm; technika ACT (Active Cylinder Technology) przy małym obciążeniu i małej prędkości obrotowej odłącza drugi i trzeci cylinder. W największej mocy silniku benzynowym, 2,0 TSI, nowy sposób spalania mieszanki umożliwia uzyskanie dużej sprawności. Jego moc wynosi 132 kW (180 KM), moment obrotowy 320 Nm.

Przeniesienie napędu

ŠKODA KODIAQ może być wyposażone w różne skrzynie biegów. Zależnie od silnika do dyspozycji jest sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG.

Nowa 7-stopniowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem ma w ŠKODZIE swą premierę. Jest to skrzynia biegów, która została zaprojektowana dla silników o dużej mocy i momencie obrotowym do 600 Nm. Skrzynia biegów DSG ma bardzo zwartą budowę i umożliwia szybką i komfortową zmianę biegów.

Kierowca może korzystać z automatycznej zmiany biegów D i S albo samemu zmieniać biegi dźwignią sterującą lub manetkami przy kierownicy. Gdy w opcjonalnym wyborze trybów jazdy, Driving Mode Select, zostanie wybrany tryb Eco, włącza się funkcja jazdy wybiegiem: gdy przy prędkości jazdy ponad 20 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozłącza się napęd – ŠKODA KODIAQ jedzie rozpędem.

Oba silniki o największej mocy – TDI 140 kW (190 KM) i TSI 132 kW (180 KM) – występują w połączeniu z 7-stopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Ta kombinacja jest nowością w ŠKODZIE. Do silnika 1,4 TSI 110 kW (150 KM) z napędem na cztery koła można zamówić ręczną 6-stopniową skrzynię biegów lub 6­stopniową DSG, wersja z przednim napędem jest połączona z 6-stopniową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik wysokoprężny z napędem 4×4 jest oferowany z 6­stopniową ręczną skrzynią biegów lub z 7-stopniową DSG, wersja z przednim napędem tylko z 7-stopniową DSG. Podstawowy silnik TSI występuje w połączeniu z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów i przednim napędem.

Do większości silników jest dostępny napęd 4×4 z elektroniczną regulacją. Zapewnia on bardzo dobre przeniesienie napędu, stabilność i bezpieczeństwo jazdy – także poza asfaltowymi drogami.

Sercem napędu 4×4 jest hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Napęd na cztery koła pracuje inteligentnie i szybko. Sterownik napędu na cztery koła na bieżąco oblicza potrzebny moment napędowy dla tylnej osi. Dzięki szybkiej regulacji zależnej od stanu jazdy niemal nie występują straty przenoszenia napędu. Podczas hamowania silnikiem lub przy małym obciążeniu napęd jest przenoszony tylko przez przednią oś dla oszczędności zużycia paliwa.

Zawieszenie

Także w układzie zawieszenia ŠKODY KODIAQ jest dużo zaawansowanej techniki. Niektóre elementy przedniej osi z kolumnami McPhersona są wykonane z aluminium, stalowa czterowahaczowa oś tylna niezależnie od siebie przenosi siły wzdłużne i poprzeczne. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy ŠKODY KODIAQ zapewnia dobry kontakt z nawierzchnią i ściśle współpracuje z niektórymi funkcjami wspomagania kierowcy.

Zakres wyposażenia dodatkowego sięga tu aż do polerowanych kół 19-calowych. Hamulce – z dużymi wentylowanymi tarczami z przodu – są trwałe i zapewniają dobre hamowanie. Podczas dynamicznej jazdy na zakrętach elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, będąca funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC, ułatwia prowadzenie samochodu i polepsza bezpieczeństwo zarówno w modelu z przednim napędem jak i z napędem na cztery koła.

Na życzenie ŠKODA wyposaża swój duży SUV w funkcję wyboru profilu jazdy, Driving Mode Select. Funkcja ta umożliwia kierowcy zmianę sposobu sterowania pracą silnika i skrzyni biegów DSG, działania wspomagania kierownicy, układu klimatyzacji i innych podzespołów w trybach Normal, Eco, Sport i Individual.

Kolejną opcją wyposażenia jest adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control) połączona z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select. W tym rozwiązaniu elektrozawory regulują pracę amortyzatorów zależnie od sytuacji. W połączeniu z wyborem profilu jazdy funkcja dopasowuje charakterystykę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i nierówności drogi. Z DCC kierowca może wybrać tryb normalny, komfortowy lub sportowy.

ŠKODA KODIAQ potrafi jechać dalej także tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia. Po naciśnięciu przycisku samochód przechodzi w tryb Offroad (opcja dla wersji 4×4 w połączeniu z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select). Wtedy zawieszenie, sterowanie pracą silnika i układ hamulcowy nastawiają sposób działania specjalnie na warunki terenowe. Chodzi przy tym przede wszystkim o ruszanie, przenoszenie napędu na nawierzchnię oraz o hamowanie. W trybie Offroad funkcja wspomagania zjazdu przez odpowiednie hamowanie ułatwia bezpieczny zjazd po zboczu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*