Straż Miejska jednak może używać fotoradarów

Sąd Najwyższy w dniu 3 grudnia br. rozpoznał kasację Prokuratora Generalnego od wyroku Sądu Okręgowego z dnia 7 maja 2013 r., który zapadł w sprawie ukarania przez Straż Miejską kierowcy pojazdu, który nie zastosował się do sygnalizatora nadającego światło czerwone, a wykroczenie te zarejestrowane zostało przez fotoradar stacjonarny.

Prokurator Generalny w kasacji zarzucał rażące naruszenie prawa procesowego polegające na przeprowadzeniu wadliwej kontroli odwoławczej, poprzez nienależyte rozpoznanie apelacji obrońcy obwinionego i błędne uznanie, że Straż Miejska uprawniona jest do wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego z wykorzystaniem stacjonarnych urządzeń rejestrujących i wnosił o uchylenie zaskarżonego wyroku oraz wyroku sądu pierwszej instancji i umorzenie postępowania.

Sąd Najwyższy w swoim uzasadnieniu stwierdził, że strażnicy miejscy mogli robić zdjęcia z fotoradaru i że po zmianach w prawie z 2010 roku Straż Miejska nie można stwierdzić że takie prawo utraciła.

Jeszcze informacja o podpisaniu przez Prezydenta ustawy o przekazywaniu środków z grzywien nakładanych przez ITD.

Ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

Celem przedmiotowej ustawy jest wskazanie na co mają być przeznaczane dochody z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu Drogowego za wykroczenia zarejestrowane przy pomocy urządzeń ujawniających i zapisujących naruszenia przepisów ruchu drogowego.

W dotychczasowym stanie prawnym regulacja taka obowiązuje jedynie w zakresie grzywien nakładanych za naruszenia przepisów ruchu drogowego ujawnione za pomocą urządzeń rejestrujących przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 20d ustawy o drogach publicznych).

W art. 1 noweli zaproponowano, aby środki z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu Drogowego, były przekazywane w terminie pierwszych dwóch dni roboczych po zakończeniu tygodnia, w którym wpłynęły, na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na finansowanie zadań inwestycyjnych związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych oraz budowy lub przebudowy dróg tej kategorii.

 

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.