Fiat 500L Living zdaje test podczas „Bosch Diesel Challenge”

Fiat_500L_Living_Bosch_02
 Fiat 500L Living zdaje test podczas „Bosch Diesel Challenge”
  • Turyn- Paryż, prawie 800 km bez tankowania
  • Wyczyn dokonany przez Fiata 500L Living 1.6 Multijet II o mocy 105 KM z systemem Common Rail Bosch’a
  • Mniej niż 40 euro za olej napędowy: odcinek został pokonany na około 27 litrach paliwa, co odpowiada średniemu zużyciu około 3,33 l/100 km
  • Nowy turbodiesel – przyjemność jazdy, duży zasięg na zbiorniku paliwia, niskie koszty eksploatacji oraz długie odstępy pomiędzy przeglądami okresowymi

Zakończyła się pierwsza edycja „Diesel Challenge”- imprezy organizowanej przez firmy Bosch z zamiarem udowodnienia ogromnych możliwości silników diesla pod kątem wysokich osiągów oraz oszczędności paliwa i niskiej emisji spalin.

Fiat_500L_Living_Bosch_01
Fiat_500L_Living_Bosch_01

W przedsięwzięciu tym uczestniczyła flota samochodów Fiat 500L Living 1.6 Multijet II o mocy 105 KM, które wyruszyły 1 października z Mirafiori Motor Village w Turynie i po przejechaniu około 800 km, następnego dnia, dotarły do Motor Village Fiat Caffè w Paryżu. Startujące załogi pokonały trasę na mniej więcej 27 litrach oleju napędowego, co odpowiada zużyciu równemu około 30 km/l. Jeszcze lepsze okazały się wyniki uzyskane przez zawodowego kierowcę, który na tym samy odcinku zużył tylko 20,9 litra paliwa co równe jest ponad 38 km/l. Takie same doskonałe wyniki zostały uzyskane przez załogi, które pokonały trasę powrotną z Paryża do Turynu przy tylko jednym tankowaniu oleju napędowego.

Wyposażony w niewielką turbosprężarkę o stałej geometrii, pompę oleju o zmiennej wydajności oraz inteligentny alternator, silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM zamontowany w modelu Fiat 500L Living należy do drugiej generacji jednostek napędowych Multijet, zapewniających niższe zużycie paliwa oraz emisje oraz osiągi najlepsze w swojej kategorii. Sekretem tych osiągów jest nowy układ zasilania, który wykorzystuje innowacyjne wtryskiwacze, zdolne do szczególnie szybkiego i elastycznego podawania paliwa. Technologia Multijet II może sterować zwiększoną aż do 8 liczbą wtrysków paliwa na cykl, dzięki nowemu serwozaworowi, zapewniając wyższą sprawność, elastyczność i precyzję w różnych fazach działania.

Fiat_500L_Living_Bosch_02
Fiat_500L_Living_Bosch_02

Wtryskiwacz jest również mniej skomplikowany i bardziej niezawodny dzięki uproszczeniu konstrukcji i redukcji liczby komponentów o 40%. Nowe typy wtryskiwaczy dają możliwość dalszej optymalizacji procesów spalania paliwa poprzez kontrolę profilu czasowego dwóch kolejnych wtrysków głównych (Injection Rate Shaping), a więc stałej modulacji zasilania cylindrów. Jest to skuteczny sposób na poprawę procesu spalania i tym samym wyciszenie pracy silnika oraz obniżenie emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Dzisiejsze silniki MultiJet II spełniają całkowicie wymogi Euro 5 i stanowią kolejny, ważny krok w kierunku zgodności z zaostrzonymi normami emisji spalin w przyszłości. Nie brakuje również systemu Start&Stop, a w celu obniżenia oporów tarcia zarówno w samym silniku, jak i w skrzyni przekładniowej stosowany jest olej o niskiej lepkości.

Fiat_500L_Living_Bosch_03
Fiat_500L_Living_Bosch_03

Doskonałe wyniki osiągnięte w pierwszej edycji Bosch „Diesel Challenge” uwydatniają korzyści płynące z jazdy na długich odcinkach samochodem z silnikiem diesla, tym bardziej, jeśli samochód taki może pomieścić większą ilość podróżujących, zapewniając im duży komfort oraz mnóstwo miejsca do dyspozycji. Tak samo, jak w przypadku Fiata 500L Living, jest to doskonałe połączenie pomiędzy efektywnym wykorzystaniem przestrzeni a jedynym w swoim rodzaju designem „made in Fiat”’. Dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń, nowy samochód jest najbardziej kompaktowym pojazdem 5+2 typu MPV w swej kategorii; na długości zaledwie 4,35 metra jest miejsce dla 7 lub 5 osób i bagażnika o pojemności 638 litrów, największego w tej kategorii na rynku.

Fiat_500L_Living_Bosch_05
Fiat_500L_Living_Bosch_05

W ten sposób tworzy się prawdziwa „Living Space” wewnątrz Fiata 500L Living, nowy wymiar pojazdu, oparty nie tylko na danych technicznych, ale przede wszystkim na sposobie, w jaki wykorzystywany jest samochód. Zresztą Fiat był od zawsze synonimem samochodów innowacyjnych, oferujących wyszukane, ale proste w obsłudze rozwiązania technologiczne, zaspokajające zarówno konkretne potrzeby związane z codzienną mobilnością, jak i z rosnącą wrażliwością społeczną dotyczącą komunikacji, środowiska i bezpieczeństwa.

To nie przypadek, że Fiat 500L wykorzystuje odpowiednio uproszczone interfejsy „human-friendly” , które ułatwiają  korzystanie z systemów połączenia sieciowego, nawigacji i infotainment.
Przykład? Fiaty 500L Living, które uczestniczyły w „Diesel Challenge” posiadały połączenie internetowe Vodafone Mobile Wi-Fi 4G, innowacyjny hotspot Wi-Fi pozwalający na jednoczesne podłączenie nawet 10 urządzeń i surfowanie po sieci w systemie 4G, z prędkością aż do 70Mbps. Proste i intuicyjne rozwiązanie, które umożliwia pasażerom stałe podłączenie do sieci podczas całej podróży.
To jednak nie wszystko. Dzięki dostępności w samochodzie urządzenia Uconnect, startujące załogi mogły korzystać z aplikacji eco:Drive Live opracowanej przez Fiata, która pomaga kierowcy w obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2, monitorując w rzeczywistym czasie styl jazdy i przekazując kierowcy wskazówki na temat jazdy jeszcze bardziej przyjaznej dla środowiska.

Fiat_500L_Living_Bosch_06
Fiat_500L_Living_Bosch_06

Poza tym, Fiaty 500L Living będące bohaterami imprezy Bosch, były wyposażone w opony Goodyear EfficientGrip, pierwszą oponę stworzoną wg innowacyjnej technologii FuelSaving, która  umożliwia redukcję oporu toczenia, odpowiedzialnego za spalanie paliwa i w konsekwencji emisję CO2.

Wreszcie, należy przypomnieć, że od 1990 roku po dzień dzisiejszy inżynierowie firm Bosch i Fiat stale poprawiają technologię silników diesla, dzięki czemu emisja spalin drastycznie spadła (o 96% tlenku azotu i o 98% cząstek stałych). Poza tym, silnik diesla pali o 30% mniej niż tradycyjny silnik benzynowy, umożliwiając wzrost zasięgu nawet o 40%. A jeśli chodzi o osiągi , maksymalny moment obrotowy jest dostępny już przy niskich obrotach, co zapewnia wrażenie dynamicznej jazdy. Są to powody, dla których silnik diesla jest doceniany na całym świecie, szczególnie w Europie, gdzie jeden z dwóch nowo zarejestrowanych samochodów posiada właśnie takie zasilanie.