Jak powstaje kierownica Shimamoku dla Lexusa LS

Kierownica dla Lexusa - Shimamoku

Wyprodukowanie kierownicy Lexusa LS, obłożonej szlachetnym drewnem o niepowtarzalnym wzorze Shimamoku, trwa 38 dni i obejmuje 67 różnych procesów. Najważniejszy etap produkcji Lexus powierzył renomowanej firmie Tendo, słynącej na cały świat z designerskich mebli, które trafiają do galerii sztuki i na japoński dwór cesarski.

Lexus LS, flagowy model japońskiego producenta samochodów luksusowych, nie tylko imponuje doskonałością rozwiązań technicznych – zachwyca także wyrafinowaną estetyką i wysmakowaniem szczegółów, wśród których zwraca uwagę jedyna w swoim rodzaju obłożona szlachetnym drewnem kierownica, będąca w istocie dziełem sztuki.

Polecam Państwu film z polskimi napisami –  Jak powstaje kierownica Shimamoku dla Lexusa LS:

 

Kierownica Lexus is 460
Kierownica Lexus is 460

Drewniane kierownice są elementem często spotykanym w najdroższych autach klasy premium. Wykonuje się je zwykle metodą podobną do stosowanej przy produkcji uchwytów parasoli – przez gięcie podłużnych kawałków drewna w odpowiednio dobranych warunkach, przez co słoje drewna układają się równolegle do koła kierownicy. Kierownica Lexusa LS wygląda zupełnie inaczej: słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, tworząc charakterystyczny, pasiasty wzór Shimamoku. Efekt ten, nawiązujący do długiej tradycji japońskiego rzemiosła artystycznego, uzyskuje się w wyniku trwającego 38 dni wieloetapowego procesu, złożonego z 67 kroków. Wykorzystuje on zarówno kunszt rękodzieła doświadczonych rzemieślników, jak i zaawansowane technologie przetwarzania tradycyjnych materiałów.

Pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis
Pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis

Punkt wyjścia stanowią wysezonowane pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis, zwanego także soplicą. Szlachetne drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir – cieniutkie płaty złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża. Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę. Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin. W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, pieczołowicie wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.

Dla Lexus firma Shimamoku
Dla Lexus firma Shimamoku

Kluczowy etap formowania i montażu drewnianych okładzin kierownicy Lexus powierzył firmie Tendo Woodwork Corporation, słynącej na cały świat z designerskich mebli wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta, założona w 1940 roku w miejscowości Tendō w prefekturze Yamagata na północnym wschodzie Japonii, opracowała własne, zaawansowane technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł do samolotów myśliwskich, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli o przepięknych kształtach. Meble Tendo, takie jak krzesło-motyl czy taboret-grzybek, trafiły do kanonu japońskiego wzornictwa przemysłowego, znajdując poczesne miejsce w światowych galeriach sztuki, a nawet na japońskim dworze cesarskim.

W taki właśnie sposób Lexus tworzy swe wyjątkowe samochody, łącząc w nich wszystko, co najlepsze w tradycji i nowoczesności Kraju Kwitnącej Wiśni.